Het sollicitatiegesprek is de ideale manier om jezelf van je beste kant te laten zien. Maar hoe doe je dat en belangrijker nog, hoe doe je dat met de bijkomende zenuwen?
De eerste indruk is het meest belangrijk. Daarom heeft Stitch een aantal tips die kunnen helpen bij het achterlaten van die goede eerste indruk en daarbij het binnenhalen van misschien wel jouw perfecte baan!
- Zorg dat je op tijd komt. Als we het hebben over een goede eerste indruk, is het niet verstandig om te laat te komen. Vertrek vroegtijdig zodat je ongeveer 10 minuten van tevoren aanwezig bent. Het op tijd komen laat zien dat je de organisatie serieus neemt en dat je andermans tijd respecteert.
- Een goed begin is het halve werk. Bereid jezelf goed voor op het gesprek. Zorg dat je je hebt ingelezen in het bedrijf en zet ook je eigen wensen en behoefte op een rijtje. Het is belangrijk om vooraf te weten wat je zelf wilt, zodat je kunt peilen of het bedrijf wel goed aansluit bij jou.
- Pen en papier. Neem een schrift en een pen mee, zodat je belangrijke dingen op kunt schrijven. Je toont daarmee dat je goed voorbereid bent en interesse hebt in de job.
- Zorg dat het geen eenzijdig gesprek wordt. Zorg dat je zelf ook vragen hebt over het bedrijf en de functie. Zet van tevoren de vragen in je schrift. Een sollicitatie is vaak een vragenvuur vanuit de tegenpartij. Wanneer je vragen terug kunt stellen zal het gesprek soepeler verlopen en leren ze jou ook beter kennen.
- Dress code. Het is uiteraard belangrijk dat je verzorgd en netjes op het gesprek komt. Onze tip is om je aan te passen aan de kledingstijl van het bedrijf. Kijk bijvoorbeeld via LinkedIn bij de medewerkers van het bedrijf en ga vervolgens net iets netter gekleed. Blijf wel dicht bij jezelf. Ben jij geen pak drager, doe dat dan nu ook niet.
- Goede houding. Zorg dat je glimlacht en een rechte en open houding hebt. Met je armen over elkaar zitten geeft een gesloten houding waardoor het lijkt dat je niet betrokken bent. En heb jij de neiging om veel met je handen te bewegen? Het teveel gebruiken van handgebaren leidt af van het verhaal. Dus probeer hier bewust op te letten.
- En tot slot: Enthousiasme is aanstekelijk. Vertel je gesprekspartner waar je enthousiast van wordt in je werk en bijvoorbeeld welke eigenschappen jij bezit die ondersteunend zijn aan de functie waarop je solliciteert. Wanneer jij enthousiast bent, zal de ander dat sneller overnemen.